نقش رنگ: لوگو طراحی نمادین از کسب و کار سازمان­ ها، شرکت­ ها یا افراد است که می­ تواند ترکیبی جالب و هوشمند با استفاده از اشکال، رنگ­ ها، تایپ و سایرعناصر باشد. یکی از مهم­ ترین عناصر موثر در طراحی لوگو رنگ­ ها هستند.

 

نقش رنگ ها درطرا‌‌حی لوگو

رنگ­ ها اساساً از دو نوع هستند: گرم و سرد. طراحان لوگو با توجه به ماهیت کسب و کار مشتری انتخاب عاقلانه­ ای از این دسته­ بندی­ ها و نقش رنگ در طراحی لوگو دارند به دلیل اینکه یک پیام از طریق لوگوی شرکت یا سازمان برای مشتریان ایجاد کنند.

 

نقش رنگ ­­های گرم

قرمز، زرد، نارنجی، طلایی، صورتی: به دلیل اینکه تداعی کننده خورشید و آتش است در طراحی لوگو حس گرما را القا می کند.

 

رنگ­ های سرد

آبی، سبز، بنفش، نقره­ای، فیروزه ­ای: به دلیل اینکه یادآور آب، درختان و چمنزار است در طراحی لوگو حس سرما را منتقل می کند.

 

نقش رنگ سرد

 

باید توجه داشته باشیم که در طراحی لوگو می توان از رنگ های مکمل، مشابه و ترکیب این دو استفاده کرد و با رعایت کنتراست وتعادل در طراحی لوگو می توان نتیجه خوبی کسب کرد.

 

قرمز

در طراحی لوگو به طور کلی قرمز رنگی جذاب، پرانرژی، قدرتمند همراه با شور و هیجان است. نقش رنگ قرمز در طراحی لوگوها متعلق به صنایع غذایی، زیبایی و سرگرمی است.

 

 نقش رنگ قرمز زرد

بیانگر شادی، نوآوری، احتیاط، انرژی و طراوت است و به شدت مورد استفاده برای برجسته کردن ویژگی های مهم در طراحی لوگو قرار می­ گیرد. رنگ زرد بیشترین استفاده را در طراحی لوگوها در صنعت خودرو و صنایع غذایی دارد.

 

         نقش رنگ زرد

 

نارنجی

انرژی، سر زندگی، تعادل گرمایی، خلاقیت و نیرو را در طراحی لوگو به همراه دارد. در بین لوگوها، صنایع خلاق به رنگ نارنجی ظاهر می ­شود.

 

      نقش رنگ نارنجی

 

صورتی

ملایمت، تفریح، ظرافت، زیبایی، شخصیت مونث و حس زنانگی را داراست به همین دلیل نقش رنگ صورتی در طراحی لوگوهای مربوط به زیبایی، مد و دیگر موارد استفاده می­ شود.

 

    نقش رنگ صورتی

 

آبی

در طراحی لوگو رنگ آبی حس امنیت، اعتماد، آرامش، تخصص و صداقت را  به همراه دارد. این رنگ توسط کسب و کار­های مختلف مربوط به امورمالی، صنعت دارویی، دولت و بانک­ ها و دیگر موارد استفاده می­ شود.

 

  نقش رنگ آبی

 

سبز

به طور عمده رنگ سبز در طراحی لوگوها نماینده­ی طبیعت، رشد، تندرستی، پیشرفت، تجدید و فراوانی است. برای نشان دادن شرکت­ های سازگار با محیط زیست یا کارهای مربوط به کشاورزی، بازیافت، باغبانی و…در طراحی لوگو استفاده می ­شود.

 

نقش رنگ سبز

 

بنفش

در طراحی لوگو رنگ بنفش نشان دهنده­ ی ثروت و قدرت است. به عنوان رنگی که تلفیقی از سرمای آبی با هیجان قرمز است رنگی سلطنتی است به خصوص در طراحی موارد لوکس و طراحی لوگوهای خاص از رنگ بنفش استفاده می­ شود.

 

نقش رنگ بنفش

 

سفید

سفید در طراحی لوگو رنگی خنثی است که دلالت بر خلوص دارد. بیانگر صلح، حسن نیت و پاکی است در طراحی لوگو برای رنگ پس زمینه انتخاب ایده آلی بوده و رنگ انرژی بخشی است اما در برخی از فرهنگ ها مانند ژاپن،  سفید را نماد مرگ می­ دانند.

 

نقش رنگ سفید

 

سیاه

نشان دهنده­ ی قدرت، رمز، ظرافت، پیچیدگی است. طراحی لوگوهای به رنگ سیاه معمولاً برای جوانان استفاده می­ شود و مخاطبان بالایی دارد. رنگ سیاه در طراحی لوگو رمز و راز را ایجاد می­ کند در حالی که اقتدار، کمال و ظرافت را در لوگو به نمایش می­ گذارد.

 

 نقش رنگ سیاه

 

خاکستری

در طراحی لوگو رنگ خاکستری حس تعهد، احترام، محافظه کار و سازگازی را به همراه دارد. خاکستری بدون داشتن شخصیت خاص خود در طراحی لوگو رنگی خنثی و بی طرف است که اغلب در یک لوگو کنار رنگ ­های دیگر قرار می­ گیرد و مکمل خوبی در کنار رنگ ­های قرمز و صورتی است.

منبع:ام دیزاین